A "Panasza van? Segítünk!" sorozat újabb két kiadványával segíti a fogyasztók tájékozódását a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH). A legújabb fogyasztóvédelmi füzetek a kereskedőváltással és a közműcsatlakozással kapcsolatban felmerülő kérdésekre adnak választ.
A "Panasza van? Segítünk!" sorozat részeként a MEKH újabb két információs füzetet jelentetett meg a fogyasztók naprakész tájékoztatása érdekében. A két új kiadványt a Nógrád Megyei Kormányhivatallal közös sajtótájékoztatón, kedden Salgótarjánban is bemutatták a MEKH képviselői.
Dr. Kalocsai Péter, a Nógrád Megyei Kormányhivatal főigazgatója a sajtótájékoztatón kifejtette: a „nagy” közszolgáltatóktól a legtöbben némileg tartanak, mivel ezeket a szervezeteket óriási ipari erőforrások jellemzik, emiatt pedig egy-egy probléma felmerülése esetén a magánfogyasztók kiszolgáltatva érezhetik magukat. Ezért van különös jelentősége az állam által működtetett fogyasztóvédelemnek és annak a tájékoztatási tevékenységnek is, melyet a MEKH is ellát - hangsúlyozta a főigazgató.
Szomszéd Tamás, a Nógrád Megyei Kormányhivatal Salgótarjáni Járási Hivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának vezetője a nógrádi tapasztalatokról szólva kiemelte: a fogyasztóvédelemhez forduló panaszosok száma csökkenő tendenciát mutat. Nógrádban a beérkező fogyasztói panaszok mintegy 30 százaléka érinti közvetlenül a közműszolgáltatókat, a korábbi években ez jóval magasabb volt. A benyújtott panaszok 30-40 százaléka bizonyul végül jogosnak - tette hozzá. A főosztályvezető kiemelte: a csökkenő tendencia a fogyasztói tudatosság, informáltság emelkedésének és az ezt támogató folyamatosan erősödő tájékoztatásnak, illetve a következetes hatósági fellépésnek köszönhető.
"Tájékozottabb fogyasztó - kevesebb vitás ügy" - így foglalta össze a fogyasztóvédelmi tájékoztató kiadványok megjelentetésével kapcsolatos céljukat Zsuppán Attila, a MEKH kommunikációs munkatársa. Visszatekintésében emlékeztetett rá, hogy a sorozat eddig már ismertette a fogyasztói jogokat, illetve a szolgáltatókkal kapcsolatos vitás kérdések rendezésének alapjait; a mérőórák és azok ellenőrzése, illetve a szabálytalan vételezés kérdésköröket; a felhasználóváltás kritériumait és szabályait; továbbá a fizetési nehézségek esetére, illetve védendő fogyasztóknak hasznos információkat.
Dr. Szentirmay Melinda, a MEKH fogyasztóvédelmi főosztályvezető-helyettese ismertette: az 5-ös számú fogyasztóvédelmi kiadvány célja, hogy segítse az eligazodást a felhasználókkal kapcsolatban álló energia- és közműszolgáltatók között. A kiadvány röviden bemutatja a villamosenergia-, a földgáz-, a távhő- és a víziközmű-szolgáltatók működését, illetve tájékoztatást nyújt a földgáz- és villamosenergia-szolgáltatás esetén lehetséges kereskedőváltás folyamatáról, és kitér az egyetemes szolgáltatói és a versenypiaci szerződés közötti különbségekre. A 6-os számú kiadvány a fogyasztóvédelmi főosztályvezető-helyettes ismertetése szerint azok számára hasznos, akik új közműcsatlakozás kialakítását tervezik. Az információs füzet betekintést nyújt a szerződéskötés, majd a csatlakozás kiépítésének és üzembe helyezésének folyamatára. A fogyasztóvédelmi füzet az ilyenkor szokásos ügyintézés menetét egy könnyen értelmezhető ábrával is szemlélteti.
A kiadványok elérhetőek a fogyasztóvédelmi szervezeteknél, megtalálhatóak a nagyobb érintett szolgáltatók ügyféltereiben, illetve letölthetőek a MEKH honlapjáról is.