2024.11.23, Szombat
Jó ütemben halad a Bátonyterenyét tehermentesítő útvonal építése

Jó ütemben halad a Bátonyterenyét tehermentesítő útvonal építése

magyarepitok.hu

2023.07.19. 07:30

A Colas és HE-DO munkájának eredményeképp a főút átkelési szakasza mentesül a tranzit forgalomtól, és megvalósul Nagybátony és Kisterenye városrészek összekötése.

2022 szeptemberében tartották a 23-as számú főút Bátonyterenye−Kisterenye új nyomvonalú elkerülő út alapkőletételi eseményét. A projekt az Építési és Közlekedési Minisztérium (a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. jogutódjaként) beruházásában a Colas Út Építőipari Zrt. és a HE-DO konzorciumának kivitelezésével valósul meg 14,2 milliárd forint értékben. A munkaterület átadására 2022 májusában került sor.

A projekt keretében egy 2×1 sávos elkerülő út épül meg 2,3 kilométer hosszúságban, biztosítva a szintén teljes rekonstrukcióra kerülő 23-as számú főút belterületi elkerülését, valamint megvalósul a település két részét, Kistenyerét és Nagybátonyt összekötő Észak-déli irányú 2,19 kilométer hosszú út is. A beruházás részét képezi a kapcsolódó körforgalmi csomópontok, parkolósávok és buszöblök kiépítése, illetve a területen található vasúti átjárók, hidak és kerékpárutak felújítása. Sor kerül továbbá a közvilágítási, növénytelepítési feladatok, vízépítési, környezetvédelmi és forgalomtechnikai feladatok kivitelezésére is.

A Nógrád vármegyei várost elkerülő út munkálatainak előrehaladásával kapcsolatban a kivitelező cégek képviselőit kérdeztük. Szeles Gergő, a Colas építésvezetője elmondta, hogy a teljes projekt a konzorcium közös kivitelezésében valósul meg, a pályaszerkezeti rétegek a két cég között megosztva épülnek.

A Colas Út Zrt. által kivitelezett pályaszerkezeti szakaszok:

  • 23 sz. elkerülő út 0+850 és 2+300 kilométerszelvények között;
  • a 23120. jelű Kisterenye bekötőút a 0+000 és 0+767 kilométerszelvények között;
  • 2301. jelű út 0+090 és 0+640 kilométerszelvények között;
  • és a Bátonyterenye átkelési szakasz 0+980 és 1+887 kilométerszelvények között.

Több szakaszon is elkészült már a védőréteg

A szakember tájékoztatása szerint a 23-as számú elkerülő út, a 2409. jelű út és a 23120. jelű út földmű szinten elkészült. Az átkelési szakaszon a csapadékcsatorna kiváltási, szegélyépítési, pályaszerkezet építési munkái ütemtervnek megfelelően haladnak.

A soron következő munkákkal kapcsolatban kiemelte: „a 23-as főút elkerülő szakaszon a körforgalmak és párhuzamos utak építése, a 2409. jelű út külterületi szakaszán az útalap és pályaszerkezeti rétegek építése a soron következő feladat. A 2409. jelű út belterületi szakaszán a körforgalom burkolatmarási, pályaszerkezet építési munkái kezdődnek.

A kisterenyei átkelési szakaszon a 23-as számú út pályaszerkezet átépítése, kapubehajtók kiépítése van folyamatban több helyszínen. Folytatódik a csapadékcsatorna kiépítése is. 2301. jelű úton Mátraszele csomópontban folytatódnak a bevágási munkák, és kezdődik a javító-védőréteg építése, a kapubehajtók átépítése. A Zagyva mederkorrekciója során a mederburkolási munkálatok vannak folyamatban.”

A kivitelezés során BIM-et is alkalmazzák

A kivitelezés különlegességeivel kapcsolatban az építésvezető kitért arra, hogy a pályaszerkezeti rétegeket három dimenziósan vezérelt automata géplánccal építik be. A projekten tesztelésre és alkalmazásra kerül a Connected BIM technológia.

„Az organizációt, a munkaterületre való bejutást és a kivitelezést is nagy mértékben nehezíti, hogy a vasutat három helyen, a Zagyva patakot három helyen, a Kazár patakot két helyen, a Tarján patakot pedig egy helyen keresztezzük, ezért összesen 7 db hídműtárgy és 2 db szintbeni vasúti átjáró építését tartalmazza a szerződésünk. A vasúti és patak keresztezések miatt több irányból ideiglenes utakat kellett létesíteni a hidak megközelíthetősége és a közöttük lévő töltések építése miatt.

A 23-as számú út átkelési szakaszának felújításánál a belterület geometriai adottságai és folyamatos forgalom melletti munkavégzés jelent kihívást” – tudatta.

Jól halad a műtárgyak építése is

Reichardt Jenő, a HE-DO főépítésvezetője szintén ismertette, hogy a vállalat mely szakaszokon végzi a pályaszerkezetek építését:

  • Bátonyterenye elkerülő út 0+000 és 0+850 kilométerszelvények között;
  • 2409. jelű összekötő út 2+150 és 3+567 kilométerszelvények között;
  • Jelenlegi 23-as számú főút 0+075 és 0+978 kilométerszelvények között.

„Az elkerülő úton az útépítés tekintetében földmunkák védőréteg szintjéig vagyunk kész, ez 50 százalékos készültségnek felel meg. Az elkerülő úton lévő 6 db műtárgy közül, a három darab egynyílású hidak készültsége 90 százalék fölötti, még a másik három, háromnyílású nagyobb hidak szerkezeti gerendái is beemelésre kerültek, ezek tekintetében is már 60 százalék feletti készültséget értünk el.

Az infrastrukturális elemek kiváltása, védelembehelyezése teljes egészében lezajlott, a vízépítési munkarészek előrehaladottsága is megfelelő, a vasúti építési munkák előkészítő fázisai elkészültek, nyár végére várhatóan teljes készültségen lesznek. Az átkelési szakaszon a 0+075 és 0+978 kilométerszelvények között – a Zagyva-híd kivételével – a kötőréteg elkészült, a többi szakaszon várhatóan szeptemberre fejeződik be a munka szintén a kötőréteg szintjéig.”

Az út műtárgyakkal való tagoltsága nehezíti a munkavégzést

A folytatásban a műtárgyak felszerkezetének építése, a pályaszerkezeti rétegek építése, a vízépítési feladatok folytatása, a vasútépítési feladatok befejezése, a végleges forgalomtechnikai munkák előkészítése és a közvilágítási hálózat építése, majd véglegesítése következik.

A projekt eredményeképp a jelenlegi 23-as számú főút átkelési szakasza mentesül a tranzit forgalomtól, és megvalósul Bátonyterenyén belül Nagybátony és Kisterenye városrészek Észak-déli irányú összekötése.

A szakember szintén a forgalom fenntartása melletti építést és az elkerülőút műtárgyakkal való tagoltságát, valamint a munkaterületek megközelítésének összetettsége emelte ki nehézségként.

A projekt várható befejezése 2024. február.

Galéria

Helyi hírekBátonyterenyeHe-Do Kft.Nógrád vármegyeColas23-as útÉpítési és Közlekedési Minisztérium