2016 óta a Család- és Gyermekjóléti Központok évről évre bővülő kötelező feladatrendszert kapnak. A balassagyarmati Központ 29 településen a gyámhivatallal szorosan együttműködve rászoruló családok esetében hatósági intézkedések generálója és az intézkedések végrehajtásának közreműködője.
A Központ most új székhelyet kapott a város szívében, az önkormányzati hivatal „B” épületében. A költözést három beruházás tette lehetővé:
1. Az Önkormányzat által elnyert 300 millió forintos közintézményi energetikai fejlesztési beruházása TOP pályázat keretében teljességében megújult az épület (másik 2 óvodával, a szociális otthonnal és a zeneiskolával egyetemben)
2. Járási kormányhivatalok összeköltözése állami forrásból (800 millió Ft) az egykori Államcsendőrségi palotába: melynek köszönhetően a Városháza B-épületből is elköltözött a Gyámhivatal, az Építéshatóság és a Szociális Igazgatás. Ennek a helyére költözhetett a Család- és Gyermekjóléti Központ.
3. Saját önkormányzati beruházásban (közel 4 millió forint értékben) a GAMESZ kivitelezésében kialakításra kerültek az új helyiségek, számítástechnikai és bútorbeszerzésekre került sor.
Speciális szakmai feladatainak a része például
• az ún. kapcsolattartási ügyelet, amely során semleges, konfliktusmentes helyszínt biztosít a gyermekek és a kapcsolattartásra jogosult hozzátartozók számára,
• a készenléti szolgálat, amely a központ nyitvatartási idején kívül nyújt lehetőséget az azonnali tanácsadásra a krízishelyzetbe jutott személyek számára,
• a szociális diagnózis, amely egy adott család szociális helyzetének átfogó vizsgálata,
• vagy éppen a 2019. szeptember 1-jétől kötelezően ellátandó óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység, amely a szociális munka eszközeivel nyújt támogatást gyermek, pedagógus és szülő számára.
Jelenleg 13 szakember látja el a feladatot, de hiányzik 2 esetmenedzser és 4 szociális munkás, akiknek a város kiegészítésként 18-33 év között hiányszakma ösztöndíjat – havi 100eFt/hó – is biztosít.