Az Árpád gyorssínautóbusz az 1930-as évek magyar iparának egyik sikerterméke volt. A jármű történetét, izgalmas előadás keretében mutatják be.
Mi köze volt Belgiumnak és a nagy gazdasági világválságnak a magyar sínautóbusz megszületéséhez? Egyiptom és Argentína is vásárolt a könnyűszerkezetes motorkocsiból. A járművet 1934-ben mutatták be. A korabeli tudósításokban az volt olvasható:
„…Az »Árpád« sínautóbusz négytengelyű, 220 lóerős Ganz-Jendrassik-rendszerű nyersolajmotorral van felszerelve és légnyomással működő mechanikus, állandó kapcsolatú fogaskerekű-sebességváltóval van ellátva. A sötétpirosra festett kocsi hossza 22 méter, magassága 3,3 méter, szélessége 2,98 méter, önsúlya 31 tonna. A kocsiban 72 utas számára van hely és az ablakok felett oldalt végig futó kis csomagtartókon kívül külön poggyászfülke is van a nagyobb csomagok elhelyezésére…”
Számos további érdekességet oszt meg az érdeklődőkkel Gere József a balassagyarmati Helytörténeti Gyűjteményben, ahol február 29-én, 16 óra 30-tól kezdődik az Árpád gyorssínautóbusz és kortársairól szóló előadása.
Az épülettömbök elhelyezkedése kiemelt városképvédelmi jelentőséggel bír; a történeti homlokzatok megőrzik eredeti arculatukat, visszaállítva a régi színezésüket.