A tantermen kívüli világgal és a munka világával is összeköti az oktatást a Mészáros-csoport támogatásával 2020-ban létrejött High-Tech Suli program - hangzott el a program keretében szervezett szakmai konferencián csütörtökön Budapesten.
A program két évvel ezelőtt elnyerte a legjobb CSR Programért díjat.
A konferenciát dr. Várkonyi Andrea, az Alapítvány az Innovatív Oktatásért kuratóriumi elnöke nyitotta meg, aki felidézte, hogy három évvel ezelőtt a koronavírus-világjárvány második hulláma idején fogalmazódott meg először a program létrehozásának ötlete, amikor az iskolák zárva voltak, és a tantermi oktatás helyett a digitális tanrend, az otthoni oktatás volt érvényben.
Dr. Várkonyi Andrea kiemelte férjét, Mészáros Lőrincet, a Mészáros-csoport tulajdonosát "nem volt nehéz meggyőzni ennek a digitális oktatási programnak a támogatásáról, mivel a cégcsoport mindig nagy örömmel támogat ilyen és ehhez hasonló kezdeményezéseket".
Horváth Ádám digitális oktatási szakértő, a program - amelynek szlogenje: "Egy kapu a világ megismeréséhez" - szakmai vezetője a részletek ismertetése során egyebek mellett elmondta, hogy céljuk lehetőleg minél szélesebb körben támogatni az iskolákat és ezek közül is elsősorban azokra fókuszálnak, amelyek működőképesek, de méreteiket tekintve nem számítanak túl nagynak.
"Nagyon fontos az is, hogy mutatkozik-e hajlandóság részükről az innovációra" - fogalmazott, hozzátéve, a program kiterjesztése során különös tekintettel vannak az esélyteremtésre.
Elsősorban olyan tanintézményeket kerestek, amelyek korábban nem részesültek pályázati támogatásokban, vagy nem vettek részt pedagógiai képzési programokban.
Mint elmondta, a program fontos elemei a tantermek digitális eszközökkel történő felszerelése, a tanárok képzése és pedagógus-ösztöndíjak támogatása is, emellett ennek segítségével az iskolák modern eszközökkel tudnak dolgozni és
Ismertetése szerint eredetileg az volt a cél, hogy a programban részt vevő iskolák legalább heti 15 órában oktassanak a rendelkezésükre bocsátott digitális eszközökkel, ezt mostanra sikerült alaposan túlteljesíteni, tekintettel arra, hogy ma már átlag heti 21 órában folynak ilyen jellegű oktatások.
A program bevezetésével rengeteg tanulót sikerült motiválni, a korábban alulteljesítő gyermekek is sokkal aktívabbá váltak és a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztésében is komoly eredményeket értek el - tette hozzá. Kiemelte, sok tanintézményben egyedül ennek a programnak a keretében valósult meg informatikai fejlesztés, ezek nélkül az iskolák alapvető feladataiknak sem tudnának megfelelni.
A szakmai konferencián elhangzott, hogy a High-Tech Suli program alapvető célkitűzéseit teljesítette, de folytatódik, mások mellett nyári táborok támogatásával, rendszeres kapcsolattartással, a digitális oktatási rendszerek fenntartásának támogatásával, karbantartással, illetve a visszajelzésekre való reagálással. Ismertették, hogy már eddig is megvalósultak olyan táborok, amelyek "tűpontosan követték a program alapelveit".
A program szakmai előadói ezt a típusú oktatást a "jövő iskolájának" nevezték, az innovációt pedig olyan területnek, amely folyamatos megújulást igényel.
A szakmai konferencián szintén részt vevő Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke hangsúlyozta, hogy az alatt a 38 esztendő alatt, amióta ő maga is tanít, az oktatás rengeteget változott, de egy valami nem: "az, hogy mindig a gyermek volt és maradt a középpontban".
Hozzátette, hogy az oktatás során hagyni kell a gyermekeket érvényesülni, mert ők pontosan tudják, hogy "mi kell nekik". Problémamegoldó megoldásokra van szükség - mondta a Klebelsberg Központ elnöke, aki kiemelte, hogy a digitális eszközökre minden tantárgy oktatása során szükség van.
Hajnal Gabriella arra is felhívta a figyelmet, hogy Magyarországon, az uniós támogatásoknak is köszönhetően ma már 180, úgynevezett okos tanterem áll az iskolák rendelkezésére, ugyanakkor még több okos eszközre van szükség, és ebben segíthet a High-Tech Suli program is, melynek az elnök a további elterjesztését szorgalmazta.
"A digitális oktatás foglalkoztatja a gyerekeket, ezért ezt komplex módon kell kezelni, a tehetséget pedig tudni kell fejleszteni" - fogalmazott a konferencián Hajnal Gabriella.
A szakmai konferencia során a programban részt vevő tanintézmények képviselői kerekasztal-beszélgetések és személyes eszmecserék során osztották meg egymással eddigi tapasztalataikat, a hévízgyörki Petőfi Sándor általános iskola, illetve a hátrányos helyzetű gyermekek oktatására, fejlesztésére specializálódott balassagyarmati Mosoly Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium pedig részletesen megosztotta a jelenlévőkkel eddig elért eredményeiket.