A Hídépítő Zrt. szakemberei az Ipoly-híd acél főtartóit két-két darabban szállították a helyszínre, majd az összehegesztést követően oldalanként egyben emelték azokat a helyükre egy 500 tonnás daru segítségével.
Az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti határhíd építését a kezdetektől nyomon követi lapunk. A projekt az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásában valósul meg a eredetileg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. melynek feladatait a projekt megkezdése óta az Építési és Közlekedési Minisztérium vette át, illetve Ipolyvarbó önkormányzatának beruházásában.
A hídépítést és a magyar oldali csatlakozó út építését a Hídépítő Zrt. végzi, a híd tervezése a FŐMTERV Zrt. nevéhez fűződik. A tervezési munkákról ebben a cikkünkben olvashatnak részletesebben.
Lapunk érdeklődésére Kovács Dénes projektvezető helyettes ismertette a híd és a hozzá kapcsolódó feladatokat, kihívásokat.
A Hídépítő Zrt. munkatársa elmondta, a beruházás két részből tevődik össze. Az első rész a nemzetközi, vagyis szlovák-magyar érintettségű Ipoly-híd és a hozzá tartozó mederburkolási és vízépítési munkákat tartalmazza.
A második a kizárólag magyar vonatkozású munkarészeket foglalja magába, amelyek a 22-es jelű úttól az Ipoly-hídhoz történő közúti hozzáférést biztosítják. Ide tartozik
A teljes beruházás mindkét részének tervezett átadása 2023 ősze.
A kéttámaszú, 30,5 méter nyílású Ipoly-híd esetében a mederrendezés, a kőszórás, az alépítmény és az acél felszerkezeti szerelési munkák elkészülnek az idei évben, míg a vasbeton pályalemez, a szigetelés, a szegélyek és a hídtartozékok építését a jövő év tavaszára ütemezik.
Az Ipolyhoz az ártéren keresztül vezető út alaprétegei és az utat befolyási oldalról szegélyező szögtámfalelemek, valamint az Új-árok híd alépítményi szerkezetei ez év végéig részben elkészülnek, illetve elkészültek. „Az útépítési munkák és az Új-árok híd befejezését követően ezen munkarészek megközelítésének folyamatos biztosítása miatt az Őrhalom belterületi és a vasúti átjárót érintő munkákat 2023 májusa után kezdjük kivitelezni” – tette hozzá a projektvezető helyettes.
A híd megközelítéséhez épülő út 7 méteres pályaszélességgel, megközelítőleg 1 kilométer hosszon vezet az árterületen keresztül. Kovács Dénes nem szokványos műszaki megoldásként említette meg, hogy az ártéri útszakasz pályaszintje nem került kiemelésre a terepszintből.
Az alapkoncepció szerint a terepszinten futó út egy esetleges árvíz esetén nem akadályozza az árhullám levonulását ezzel elkerülhető a kb egy kilométer hosszú töltés és az azt keresztező számos áteresz építése.
Az áradás során előforduló esetleges alámosódás megelőzésére a tervező FŐMTERV Zrt. az alépítményt befolyási oldalról - vasúti peronoknál alkalmazott (MÁV) L-30 - szögtámfal elemekkel beépítésével tervezte megvédeni.
„Említésre méltó megoldásunk még, hogy az Ipoly-híd 56 tonnás acél főtartóit két-két darabban szállítottuk a helyszínre, majd az összehegesztést követően oldalanként egyben emeltük azokat a helyükre egy 500 tonnás daru segítségével.”
A kihívások kapcsán elhangzott, az Ipoly-híd beruházás szlovák érintettsége érdekessé teszi a munkát, de jelentős kihívásokat hordoz magában. A szabványoknak és előírásoknak való megfelelés mellett a minősítéseknél mindkét ország vonatkozásában meg kell felelni. Ezen túl biztosítani kell a dokumentumok és egyeztetések kétnyelvűségét.