Az önkéntes tűzoltó egyesületek támogatásának, tűzoltószakmai ellenőrzésének katasztrófavédelmi feladatairól szóló BM OKF utasítás augusztus 23-án jelent meg a Hivatalos Értesítőben. Az egyik legfontosabb változás, hogy az önkéntes egyesületeket az eddigi négy helyett már csak három kategóriába lehet sorolni.
A jelenlegi első és második kategóriát ugyanis összevonták, mivel eddig is csupán az különböztette meg ezeket, hogy a kettes csoportba sorolt egyesületeknek nem kellett bevizsgálniuk a káresetnél használt eszközöket, szakfelszereléseket. Ilyen könnyítés a jövőben nem lesz. Mivel nincs előírás a gépjárműveken található minimális málhalistára vonatkozóan, így azokat a szakfelszereléseket és védőeszközöket kell a gyártói előírások szerint felülvizsgálni, amelyeket az egyesület felhelyez a járműre és káreseteknél használ. A felülvizsgálat elvégzésére több lehetőség is van. A hivatásos tűzoltó-parancsnokságok térítésmentesen megvizsgálják a tömlőket, létrákat, köteleket, mászóöveket. Az egyéb védőfelszerelések, eszközök, motoros kisgépek, elektromos, hidraulikus, pneumatikus működtetésű szerszámok felülvizsgálatára pályázat útján is igényelhetnek támogatást, de a kisgépek (pl.: láncfűrész, áramfejlesztő) műszaki állapotát az egyesület maga is ellenőrizheti.
Ha az önkéntes tűzoltó egyesület tűzoltó gépjárművel, vagy tűzoltáshoz és műszaki mentéshez szükséges szakfelszerelések, oltóanyag, valamint tűzoltó személyzet szállítására alkalmas járművel rendelkezik, el kell dönteni, hogy az adott egyesület aktívan vagy alkalmanként működik közre a feladatok ellátásában. Az egyesület kategóriába sorolásáról a vele együtt tevékenykedő, a szakmai ellenőrzést végző hivatásos tűzoltó-parancsnokság dönt a káreseteknél végzett munka alapján. Emellett jó mérőszám az elküldött káreseti értesítések és a vonulások aránya is. Például az az egyesület, amelyik egy évben ötven értesítést kapott, de csak három-négy káresethez vonult, az nagy valószínűséggel a kettes kategóriába kerül.
Az önkéntesek közvetlen szakmai felügyeletét, ellenőrzését az a hivatásos tűzoltó-parancsnokság végzi, amelynek működési területén található az egyesület székhelytelepülése. Több mint ötven, szakmai ellenőrzést végző hivatásos tűzoltóság azonban nem abban a megyében van, amelyikben az önkéntes egyesület székhelye. Az ellenőrzést a hivatásos szervezet természetesen a szabályoknak megfelelően végzi el, de az írásbeli jelentések, pályázati anyagok, egyéb dokumentumok hosszabb idő alatt kerülnek egyik megyéből a másikba. Éppen ezért az új utasítás értelmében már az az igazgatóság és kirendeltség ellenőrzi az önkénteseket, amelyhez a hivatásos tűzoltóság területileg tartozik. Így válhat egységessé az ellenőrzési módszer, a különböző dokumentumokat pedig csak egy megye kezeli a jövőben.
A továbbiakban a hivatásos tűzoltóság negyed helyett fél évente végez majd szakmai ellenőrzést, a műszaki biztonsági ellenőrzések pedig megszűnnek. Átfogó ellenőrzésre az eddigi kettő helyett három évente számíthatnak az egyesületek, írásos értékeléseket pedig egyáltalán nem kell készíteni. Az elmúlt hat évben végrehajtott ellenőrzések nyomán már nem indokolt a jövőben a korábbi szoros szakmai kontroll, a változásoknak köszönhetően pedig jelentősen csökken az ellenőrzésekkel járó adminisztráció.
Az utasítás a hivatásos katasztrófavédelmi szervek feladatait rögzíti, az önkéntes tűzoltó egyesületekre vonatkozó kitételek az együttműködési megállapodásokba kerültek. Ezeket kilencven napon belül újra kell kötni.