Tizenöt hazai gyártású gépjárműfecskendőt és két új magasból mentő szert adtak át december hatodikán a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon. Az átadott gépjárműfecskendők egyike Nógrád megye közbiztonságát erősíti a jövőben.
A beruházás a Katasztrófavédelmi rendszerek fejlesztése – tűzoltógépjármű-fecskendők rendszerbe állítása nevű KEHOP-projekt keretében valósul meg, célja a magyarországi tűzoltógépjármű-park fejlesztése, a meglehetősen színes paletta egységesebbé tétele. A hazai tűzoltóautó-gyártás újjáélesztése és a sorozatgyártás beindítása óta a mostani a hatodik alkalom, amikor új járművek kerülnek a rendszerbe. Az ezentúl Bátonyterenye, Csorna, Gödöllő, Kazincbarcika, Kecskemét, Marcali, Mezőcsát, Mezőkovácsháza, Mohács, Ózd, Püspökladány, Szerencs, Tiszaújváros és Vác tűzoltóságán szolgáló tizenöt HEROS-RÁBA AQUADUX-X 4000-vel már összesen kilencven ilyen fecskendő szolgál az ország különböző pontjain. Nógrád megyébe a berceli és a salgótarjáni után ez már a harmadik vadonatúj jármű, ami érkezik. A két új, harminckét méter mentési magasságú IVECO-Magirus M32L-AS magasból mentő Borsod-Abaúj-Zemplén és Csongrád megyébe kerül. Ezen kívül a hollóházi önkéntes tűzoltók egy Steyr Bronto 13 S 23 M20 TZF 200-as gépjárműfecskendőt vihettek haza. Az új fecskendők és létrás járművek összértéke meghaladja a 2 milliárd 357 millió forintot.
Az átadandó gépjárműfecskendők és magasból mentők műszaki jellemzőit dr. Góra Zoltán tű. vezérőrnagy, országos katasztrófavédelmi főigazgató ismertette a központi ünnepségen. Elöljáróban elmondta, a járművek a BM HEROS Zrt., a Rába Járműgyártó Kft. és a Renault Truck együttműködésében, két év fejlesztés és előkészítés eredményeképpen mutatták be még 2014-ben, a sorozatgyártás pedig 2016-ban kezdődött. A tábornok hozzátette, az európai uniós forrásból megvalósuló, 2014-2020 között zajló projekt során száznyolc, teljes málhával felszerelt fecskendő kerül a tűzoltóságokhoz, a beszerzés teljes értéke tizennégy és félmilliárd forint. Góra Zoltán a magasból mentőkről szólva elmondta, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság saját költségvetési forrásából 2020-ig húsz magasból mentőt vásárol, a projekt végére nyolc 42 méteres és tizenkét 32 méteres mentési magasságú jármű kerül a rendszerbe. Szó esett arról is, hogy a fecskendők és magasból mentők mellett egy felújított, korábban hivatásos tűzoltók szereként szolgáló, 1993-as évjáratú tűzoltógépjármű is új gazdához kerül, a Steyr Bronto-t a hollóházi önkéntesek viszik haza. Beszédét az országos katasztrófavédelmi főigazgató azzal zárta, hogy az új tűzoltó gépjárművek egy modern, egységes védelmi rendszer alappillérei, és egy magasabb szintű, megnyugtató védelmi képességet garantálnak.
A beszédeket követően a Belügyminisztérium államtitkára átadta az emléklapokat és az indítókulcsokat azon megyék katasztrófavédelmi igazgatóinak, ahová a gépjárműfecskendők, magasból mentők kerülnek, illetve átnyújtotta a hollóházi önkéntesek képviselőinek a tűzoltóautó kulcsát. A rendezvény zárásaként a miniszterhelyettes, a bizottság tagjai és a katasztrófavédelem vezetői megtekintették az épület előtt felsorakozott, frissen átadott járműveket.
A tájékoztató szerint a RÁBA AQUADUX-X 4000-es fecskendők alkalmazkodnak a magyarországi sajátosságokhoz. Kialakításuknál és felszerelésüknél figyelembe vették a hazai terepviszonyokat, de szempont volt az is, hogy az országban milyen káreseményeknél kell a leggyakrabban alkalmazni a szereket. A járműre az eszközöket kifejezetten a magyar beavatkozó tűzoltók által jelzett igényeknek megfelelően málházták. A 16 tonna össztömegű jármű úttartása kiváló, stabil, jól vezethető, 27 fokos oldaldőlésig borulásbiztos. A fecskendő futóműve és fékrendszere olyan méretezéssel és kivitelezéssel készült, hogy tartósan, meghibásodás nélkül bírja a folyamatos, többtonnás terhelést (felépítmény, oltóanyag, málházott eszközök), valamint a különböző terepviszonyokat és időjárási körülményeket. Kettős tűzoltástechnikai vezérlése valamennyi kezelői igénynek megfelel. A kezelő szabadon választhat, hogy érintőképernyős vagy hagyományos, kézikaros kezelőrendszerrel avatkozik be egy káresetnél. Alapfelszerelés lett a hőkamera, amelyhez dokkolót alakítottak ki. A jobb helykihasználás érdekében a parancsnoki légzőtartókeret 90 milliméterrel hátrébb került. A gépjármű informatikai és elektronikai rendszere mindenben megfelel a kor igényeinek. A hazai gyártás több szempontból is ideális: egyrészt rugalmasan képes alkalmazkodni az egyedi igényekhez, mivel mindegyikkel rendelkeznek, nincs szükség az egyébként külföldről vásárolt szerek esetén kötelező engedélyezési eljárásokra, és az országos szervízhálózatnak köszönhetően gördülékenyebb a javítás, karbantartás is. A most rendszerbe állított magyar járművekkel a katasztrófavédelem gépjárműfecskendő-parkjának átlagéletkora a projekt indításakor meglévő 15-ről 12 évre csökkent.
A magasból mentő tűzoltójárművek elsősorban társasházakban, panellakásokban és egyéb rendeltetésű, magas épületekben keletkezett tüzek oltására, valamint életmentésre alkalmazhatóak. Az IVECO-Magirus M32L-AS csuklókaros, létraszerkezetű jármű mentési magassága 32 méter. A létraszerkezeteket automatikus, kilengést csillapító berendezéssel szerelték fel. A mentőkosár teherbírása 400 kilogramm. Az első létratagot egy 75 fokban dönthető csuklóval látták el, így könnyítve meg a nehezen megközelíthető helyszínek elérését. A létraszerkezetet a jármű a használat után automatikusan „összecsomagolja”. A járműbe fix mozgássorozatot lehet beprogramozni, ennek működésbe hozása esetén nincs szükség emberi beavatkozásra, önállóan is képes két pont között mozogni a létraszerkezet, akár ismétlődően is. A jármű a talaj egyenetlenségét, ferdeségét automatikusan kiegyenlíti, így bizonyos határig ferde talajon is jól használható.
A KÉSZ Csoport kivitelezi a Flex autóelektronikai fejlesztését, mely a ZalaZONE-nal együttműködésben valósul meg.
A kaposvári Rippl-Rónai Emlékház gyűjteményéből nyílik kiállítás pénteken a szekszárdi Wosinsky Mór Múzeumban, a tárlaton a művész 38 alkotását mutatják be.