2019.01.16, Szerda

Hirdetés

Nehéz elképzelni, mennyire fékezi a Föld pusztítását a használt áruk piaca
illusztráció

Nehéz elképzelni, mennyire fékezi a Föld pusztítását a használt áruk piaca

pestpilis.hu, jofogas.hu, origo.hu

2018.08.21. 18:47

Budapest forgalma 45 nap alatt termel annyi szennyezést, amennyit a Jófogás felhasználói tavaly megakadályoztak.

Hirdetés

Több kutatás egybehangzó eredménye szerint az emberiség által megtermelt élelmiszer egyharmada (!) kukában végzi a jelenlegi termelési, kereskedelmi és fogyasztási normáknak köszönhetően. Hasonlóan döbbenetes, amit a tartós fogyasztási cikkek terén véghez viszünk, mindenki számára ismeretes a termékekbe beépített tervezett elavulás.

Utóbbit hiába próbálják különböző kimagyarázó cikkekkel megcáfolni, mindenki számára nyilvánvaló, hogy a tartós és bőséges piaci kereslet érdekében egyre kevesebb cég hajlandó tartós mosógépeket, telefonakkumulátorokat, fűnyírókat vagy épp porszívókat gyártani. (Ha a 70-es években gyártott Hajdú-mosógép a szocialista technológiával 20-30 évig masszívan végezte a dolgát, nehéz elhinni, hogy 40 évvel később ezt az élettartamot a multik nem képesek még csak meg se közelíteni.)

Ugyancsak elgondolkodtató, hogy az elmúlt évtizedekben szinte teljesen eltűntek a legfőbb termékeink szervízét biztosító szolgáltatók – legyen szó egy cipő, egy háztartási gép vagy egy zenei lejátszó javításáról.


A női ruha a legkelendőbb használt cikk

Ezzel együtt még mindig rengeteg olyan árucikk van, amely az élettartama vége előtt kerül parkolópályára vagy épp egyenesen a kukába. Ezek további hasznosítása egy új felhasználó által számtalan előnnyel jár: egyszerre csökken a szennyezés, a termelés okozta környezeti terhelés, nő a termékek kihasználtsága és élettartama, illetve olcsóbb megoldások jönnek létre a fogyasztói oldalon.

Ezek együttes kiaknázására adnak példát a használt áruk piacát megteremtő különböző közösségi megoldások. Közülük kiemelkedő platformnak számít a 150 éves norvég Schibsted médiavállalat tulajdonában lévő Jófogás. A szolgáltató honlapján közel 2 millió hirdetés található a használt termékekre, a rendszer pedig több mint 2 millió felhasználóval bír Magyarországon. A forgalmat tekintve a toplistát a női ruha vezeti, ezt követik a gyermekruhák, a női cipők, a mobiltelefon, végül a férfi ruházat.


Biztos, hogy minden esetben új terméket kell vennünk?

Az origo.hu szemléjéből most kiderült, a Jófogás nemrégiben tette közzé fenntarthatósági jelentését. Ennek adatai szerint a magyar felhasználók 2017-ben 40 New Yorki-i Szabadság-szobornyi acélt, 40 Airbus A380-nyi alumíniumot,

és annyi CO2-t takarítottak meg, mintha 45 napig semmi forgalom nem lenne Budapesten.

„Azon dolgozunk, hogy a vásárlók ne csak azért válasszák a használt termékeket, mert az olcsóbb, hanem hogy környezetvédelmi szempontok is játsszanak szerepet a döntésben" – idézte a közlemény Palocsay Gézát, a Schibsted Classified Media Hungary Kft. ügyvezetőjét. Minden vásárlás előtt érdemes tehát átgondolni, hogy valóban új termékekre van-e szükség, vagy be lehet-e szerezni azt egy használtcikk-piacon is.

újrahasznosítástermészetélhető élet