2024.11.21, Csütörtök
Átadtak egy új Ipoly-hidat – még egy közvetlen kapcsolat létesült Magyarország és Szlovákia között
Fotók: MTI/Komka Péter

Átadtak egy új Ipoly-hidat – még egy közvetlen kapcsolat létesült Magyarország és Szlovákia között

magyarepitok.hu, mti

2024.01.13. 07:02

A Colas kivitelezésében határátkelő-híd készült el.

Az utóbbi időben több Ipoly-híd projektjének sikeres lezárásáról is beszámoltunk: az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti átkelőről 2023. december 1-jén, az Ipolydamásd és Helemba közötti hídról pedig mintegy fél éve.

Most ismét egy határátkelőként is funkcionáló Ipoly-híd átadásáról írunk. Megtartották a Szent Borbála híd projektzáró rendezvényét: január 12-én avatták fel a Drégelypalánkot Ipolyhídvéggel (Ipel’ské Predmostie) összekapcsoló átkelőt.

 

 

A 2,9 milliárd forintból megépült, 48,5 méteres szabadnyílású Szent Borbála-hídhoz Magyarországon egy kilométer, Szlovákiában 400 méter utat kellett építeni. A 2022 tavaszán elrajtolt kivitelezést a hídépítés tekintetében a Colas Közlekedésépítő Zrt., a magyar oldali csatlakozó útépítés tekintetében a Colas Út Zrt., a szlovák csatlakozó út tekintetében a BVT-STAV s.r.o. végezte el. Az engedélyezési terveket a Speciálterv Kft., míg a kiviteli terveket a Roden Mérnöki Iroda Kft. és a Pont-Terv Zrt. készítette. A beruházó az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) volt.

 

 

Tizennégy év alatt tizennyolc új határátkelési pontot adtak át

Az projektzáró eseményen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter elmondta: Magyarország a jövőben is elkötelezett amellett, hogy minél több határátkelési pontot létesítsen Szlovákiával.

Rámutatott:

a 654 kilométeres közös határszakaszon 2010-ben mindössze 22 helyen lehetett átkelni. Azonban 2014-ben a két miniszterelnök aláírt egy megállapodást a határátkelési lehetőségek számának növeléséről, ennek köszönhetően a Szent Borbála-híd már a negyvenedik határátkelési pont a két ország határán. Tizennégy év alatt tizennyolc új határátkelési pontot sikerült átadni, és a 2014-ben tervezett összes Ipoly-hidat megépítették.

 


A második világháború óta nem szelte át az Ipolyt itt híd

Még a XV. században Hunyadi János rendelt el hídépítést az Ipoly folyón, a két települést összekötő híd azonban a második világháborúban megsemmisült. Így Drégelypalánkról ahhoz, hogy a túlparti Ipolyhídvégre eljussanak, az embereknek húsz kilométert kellett kerülni a parassapusztai határátkelőhely felé, amely 20-25 percet vett igénybe.

Szijjártó Péter felszólalásában kitért arra is:

jelenleg az Ipoly áradása nem teszi lehetővé a híd megközelítését közúton - hasonlóan ahhoz a helyzethez, mint amikor a Duna áradása miatt a fővárosi alsó rakpartokat le kellett zárni - de azt kívánta, hogy az árhullám levonultát követően minél többen használják az új Ipoly-hidat.

Helyi hírekútépítésIpolyIpolyhídvégDrégelypalánkhídépítésColashatárátkelőRoden Kft.Pont-Terv Zrt.Speciálterv Építőmérnöki Kft.BVT-STAVÉpítési és Közlekedési Minisztérium