A Colas és a Hídépítő Zrt. építheti meg a határhidakat.
Július elején számolt be lapunk az Ipolydamásd-Chl’aba (Helemba) Ipoly-híd alapkő letételéről, ahol elhangzott, 2023-ig ezen a hídon kívül még öt átkelési pont létesül Magyarország és Szlovákia között; két Ipoly-híd, egy kerékpáros híd a Duna fölött, egy komp összeköttetés és egy útösszeköttetés is létrejön.
A két Ipoly-híd most kivitelezőre talált, ugyanis a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. a szlovák féllel zajló beruházásban létrejövő Drégelypalánk-Ipel’ske Predmostie (Ipolyhídvég) közötti hidat a Colas Közlekedésépítő Zrt., míg az Őrhalom - Ipolyvarbó közötti hidat a Hídépítő Zrt. valósíthatja meg – derült ki az európai uniós közbeszerzési értesítőből.
A Drégelypalánk-Ipel’ske Predmostie (Ipolyhídvég) közötti határhíd az Ipoly folyót a 72+946 kilométer szelvényben keresztezi. Az engedélyezési terveket a Speciálterv Kft., míg a kiviteli terveket a Roden Mérnöki Iroda Kft. és a Pont-Terv Zrt. készítette.
A Drégelypalánk és Ipolyhídvég közötti kapcsolatot megteremtő fejlesztés során egy 50 méteres egynyílású, alsópályás ívhidat építenek fel. Ezzel együtt egy 2x1 sávos csatlakozó utat is épít a Colas Út a magyar oldalon az Ipoly-hídig, melynek hossza 1017 méter lesz. A beruházásban egy szintbeni normál csomópont és egy szintbeni vasúti kereszteződés is létrejön.
Az Őrhalom - Vrbovka (Ipolyvarbó) közötti híd az Ipoly folyót a 108+500 kilométer szelvényben keresztezi. A határhíd szerkezete egyetlen, 30,5 méteres nyílással íveli át az Ipoly folyót. A híd támaszköze 31,5 méter. A híd vasbeton lemezzel együtt dolgozó, két darab állandó gerincmagasságú, I-szelvényű acél főtartós vasbeton pályalemezzel merevített két főtartós híd.
Itt is épül csatlakozó út a Hídépítő Zrt. munkájával a magyar oldalon az Ipoly-hídig, melynek hossza 1340 méteres és 2x1 sávos lesz. Egy szintbeni normál csomóponttal és egy szintbeni vasúti kereszteződéssel alakítják ki.
A leendő közúti összeköttetés a jelenlegi fahidat váltja ki, így azt elbontják, és helyette egy 10 méter nyílású új hidat építenek, amelyen csak gyalogosok és kerékpárosok kelhetnek át.
Alapvetően arra kell törekednünk, hogy az épülő két blokk az üzemeltetés szempontjából a lehető legjobb legyen – ez Járfás Tamás hitvallása. A Paks II. Zrt. Általános Műszaki Osztályának vezetője számára alapérték a lojalitás a létesítményhez, az új atomerőműhöz. Munkatársaival azon dolgoznak, hogy a blokkok üzemeltetésével kapcsolatos célok teljesüljenek.