2024.11.21, Csütörtök
Karácsonykor költjük messze a legtöbbet játékokra
A kép illusztráció

Karácsonykor költjük messze a legtöbbet játékokra

2019.12.22. 11:29

A webáruházakban is nő a játékok iránti kereslet az ünnepek előtt

Karácsonykor költjük a legtöbbet gyermekeink játékaira, a megkérdezettek közel egyötöde húszezer forint feletti értékben költ erre a kategóriára – derül ki a GKI Digital friss kutatásából. A válaszok arra is rávilágítottak, hogy a nem kizárólag játékok forgalmazásával foglalkozó e-kereskedelmi szereplők közül az eMAG.hu rendelkezik a legnagyobb játékvásárlói bázissal. A megnövekedő keresletnek köszönhetően a kategóriába tartozó termékek értékesítése 30%-kal nőtt az előző évhez képest az első számú hazai webshopon.

 

A GKI Digital 2019 őszén, több mint 2000 fő bevonásával vizsgálta az online vásárlási szokásokat, kiemelt figyelmet fordítva a gyermekjátékokra. Általánosságban elmondható, hogy a kutatásban résztvevők egyharmada vásárolt már valamilyen termékeket az emag.hu-ról az elmúlt hat hónap során, így – az előző éves adatokhoz és az azok alapján felállított rangsorhoz hasonlóan – most is a legnépszerűbb webáruház lett az eMAG.

Az eMAG a játékeladásban is kimagasló eredményt ért el: az áruházat ismerő online vásárlók 20 százaléka rendelt már a weboldalról gyerekjátékot az elmúlt egy évben, köztük a 25-39 éves korosztály körében volt a legmagasabb a vásárlások száma. A kutatás adataiból kiderült, hogy az eMAG-tól közel félmillió magyarországi online vásárló rendelt már játékot (is). Ez a legnagyobb forgalmú, kifejezetten játékokra szakosodott webáruház után a második legnagyobb ügyfélbázist jelenti a hazai piacon.

 

MIT, MIKOR, KINEK

A megkérdezettek játékvásárlás előtt jellemzően a webáruházak online kínálatait böngészik, de az internetes keresők, illetve az ár-összehasonlító oldalak is mérvadók lehetnek számukra a döntés előtt. Több mint egy tizedük válaszolta azt, hogy a nagyobb online promóciók, például a Fekete Péntek ajánlatait is figyelembe veszi játékvásárlás előtt, ezért az online kereskedők is felkészítik a kategóriát az ilyen alkalmakra. Az idei Black Fridayre az eMAG egyedül is több mint 50.000 akciós játékot tett elérhetővé.

A megkérdezettek csak 11 százaléka válaszolta, hogy nem szokott alkalom nélkül játékot vásárolni csemetéjének. Amíg rokonok és barátok gyermekeinek többnyire csak ünnepekkor vesznek játékot, saját gyermekeik akár 2-3 havonta is újdonságokkal büszkélkedhetnek.

A konzolos és PC játékok a válaszadók alsós és felsős gyermekei körében a legnépszerűbbek, de már az óvodás gyerekeknél is jelentős az arányuk: több mint negyedük rendszeresen játszik a felsoroltakkal. Az eMAG és a GKI Digital korábbi közös kutatásából kiderült, hogy a jelenleg alsó tagozatos gyermekek közül minden ötödik már óvodás korában kapott okostelefont, így nem meglepő, hogy egyre fiatalabb korban kezdenek el játszani az online játékokkal is. Bár ez meglehetősen negatív képet fest, a hagyományos, fizikai játékok ennek ellenére sem merülnek feledésbe. LEGO-val és más építőjátékokkal, illetve társas- és kártyajátékokkal továbbra is minden korosztály szívesen játszik.

A vásárlók számára fontos a játékok kiválasztásakor, hogy azok a gyermekek életkorának megfelelő, minőségi termékek legyenek, illetve szintén lényeges szempont, hogy a tanulást és a fejlődésüket is segítse. A játékvásárlás során a leginkább befolyásoló tényező a termék ára, ezt követik a garanciális feltételek, a gyártó, és a vásárlói visszajelzések.

 

KARÁCSONY, AZ ÉV LEGDRÁGÁBB ÜNNEPE

A GKI Digital vizsgálta azt is, hogy a jelentős események alkalmával mennyit költenek a vásárlók gyermekjátékokra. Ebből a kategóriából a megkérdezettek saját gyermekeik számára a legtöbben (a válaszadók két ötöde) 5.000-10.000 forint értékben vásárolnak egy-egy ünnep közeledtével.

A decemberi ünnepek során azonban megváltoznak az átlagos költések. Mikuláskor többnyire 5000 forint alatt (58%) marad a játékokra szánt büdzsé, a megkérdezettek egyötöde pedig egyáltalán nem vásárol ilyen típusú ajándékot gyermekének. Karácsonykor ellenben szinte minden háztartásban kerül játék a fa alá. A válaszadók csupán 1%-a mondta azt, hogy nem vesz játékot ilyenkor, 19%-uk viszont 20.000 forint feletti összeget költ gyermeke legújabb szórakoztató termékeire. A magas költésekben a karácsonyt a születésnap követi, bár a játékokra szánt keret erre az alkalomra már jóval kevesebb, a kitöltők csupán 8 százalékánál haladja meg a 20.000 forintot.

„Az eMAG játék kategóriájába tartozó termékeinek értékesítése 30%-kal nőtt az előző évhez képest. Minden évben kiugróan magas az év végi játékvásárlások száma, ezt a GKI Digital fent említett adatai is alátámasztják, hiszen a Black Friday akciói, illetve a két ünnep is gyakran indokolja az ajándékok beszerzését.” – világított rá a magasabb forgalom okaira Catalin Dit, az eMAG magyarországi vezetője.

AktuáliskarácsonyjátékeMAG