Eredményesen zárult a LATEREX Építő Zrt. hagyományteremtő tehetséggondozó programja, amelyet tavaly júniusban indított Magyarország meghatározó magasépítő vállalata.
Lapunkban többször is írtunk már a LATEREX Junior Mérnök Programról, legutóbb 2022 őszén, egy, a programban lezajlott projektlátogatás alkalmából. A LATEREX Cégcsoportnál már korábban is mindig biztosítottak lehetőséget a hallgatók tanulmányait kiegészítő gyakorlatra, több diák is meghosszabbította a felsőoktatási intézmény által előírt időszakot, akadt több ízben visszatérő gyakornokuk is, s volt, aki a szakdolgozatát is náluk írta. Persze arra is akadt példa, hogy diploma után pályakezdőként, de már ismerős terepre tért vissza hozzájuk egy ex-diák, már alkalmazottként – írják a hagyományteremtő első féléves képzés lezárulta alkalmából kiadott közleményben.
Kifejtették: az új Junior Mérnök Program is mindkét fél számára előnyös kapcsolatot hozott: a hallgatók az egyetemen szerzett elméleti tudás mellett éles munkakörnyezetben is megismerhették választott szakmájukat, a LATEREX Építő Zrt. pedig megtalálta azokat a tehetséges fiatalokat, akik az iskola befejezését követően a cég mérnök-bázisát erősíthetik.
A programban összesen öt, diploma előtt álló fiatal vett részt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építő- és Építészmérnöki Karairól és az Óbudai Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Karáról.
Korábban Sztankov Attila, a LATEREX Építő Zrt. vezérigazgatója elmondta:
„A LATEREX felismerte, hogy az építőipar számára az elmúlt években a szakmunkás- és mérnökhiány jelentette a legnagyobb akadályt, és a foglalkoztatási nehézségekre reagálva döntött úgy a cég, hogy saját maga is szerepet vállal leendő munkatársainak képzésében.”
A programot elméleti alapozással kezdték a hallgatók, így felkészülten érkezhettek a projektekre, ahol már gyakorlati feladatokat is kaptak. Összesen négy helyszínen merülhettek bele a kivitelezés folyamatába:
Főként előkészítő feladatokat láttak el, úgy is mint ajánlatkérések, ártükrök készítése, hibalisták összeállítása vagy geodéziai mérések elvégzése.
A hat hónapos program végén a hallgatók bemutatták a mentoroknak, hogy milyen feladatokkal, kihívásokkal találkoztak. Beszámoltak arról is, hogy milyen tudást, tapasztalatokat sajátítottak el szakmailag. Arra is kitértek, hogy emberileg mit adott nekik ez a program.
Nyiri Csongor például ezt emelte ki: „Remek lehetőségnek tartom, mert egy kicsit más perspektívából próbálhattam ki az építészetet, amelyre szerintem nagy szükség lenne. Építészként a feladatunk, hogy átfogóan ismerjük az építőipar minden szakágát, és nincs másképp a kivitelezéssel sem.”
Rideg Panna, az Óbudai Egyetem hallgatója is a Jedlik Ányos Gimnázium projektjébe pillanthatott bele a junior program ideje alatt, ahol szerteágazó ismeretekre tett szert a gyakorlatban. „Eleinte főleg mennyiségszámítással és költségvetés ellenőrzéssel foglalkoztam, majd egyre több építésvezetéshez kapcsolódó feladatot is kaptam. Belekóstolhattam a kivitelezés gazdasági részébe is: teljesítési igazolást készítettem, megismerkedtem az e-naplóval és a szerződéskészítés kihívásaival is, később pedig a homlokzati szignalizáció versenyeztetésével is foglalkozhattam. Figyelemreméltó a kollégák tudása és örömmel tapasztaltam, hogy mindenben számíthatok rájuk. Remélem, egyszer én is a nyomdokaikba léphetek.”
Mészáros Rebeka szintén az Óbudai Egyetemről érkezett a programba, melynek keretén belül a Budapesti Gazdasági Egyetem központi könyvtár kivitelezésének lehetett részese. „Volt szerencsém látni például a svédpadló és a térkő lerakását, a gipszkarton válaszfalak szerelését, a parkosítást, a pincében található gépi vezérléssel működő raktárpolcok felépítését, beüzemelését és további érdekes munkálatokat. Legtöbbször munkafolyamatokat ellenőriztem vissza, illetve mennyiségeket számoltam, hiba- és hiánylistát készítettem. Sokat fotóztam az építkezésen, amelyből nagyszerű fejlődéskép sorozat állt össze.”
Pais Boglárka a BME Építészmérnöki Karának hallgatója a következőket mondta el beszámolójában: „Az építkezést figyelni nagyon hasznos és izgalmas volt, mivel ezelőtt még nem nagyon jártam terepen. Sok különböző feladatot kaptam: például hibajelentéseket, ártükröket, költségvetéseket kellett készítenem, valamint a projekt átadási dokumentációján dolgoztam sokat. A különböző projektek alaprajzait, metszeteit, csomópontjait is elemeztem és részt vettem alvállalkozói kooperációkon is. Időről-időre egyre magabiztosabban adtam le rendeléseket, írtam e-maileket és kommunikáltam a kollégáimmal. Bármilyen kérdés esetén mindenki nagyon segítőkész volt és igyekeztek minél több tudást átadni. Számomra nagyon pozitív a vállalatnál, hogy nem csak a munka minőségére figyelnek, hanem közösségi programokat is nagyon gyakran szerveznek, például koncertek, meccsek, színdarabok, így baráti környezetet létrehozva az irodában."
Oláh Gábor úgy véli: a Dunakeszi Diáknegyed projekten szerzett szakmai tapasztalattal és tudással a jövőben jobb szakember lehet. „Az építésvezetők, munkahelyi mérnökök mellett megismerhettem az építési naplót, a művezetői/építésvezetői feladatokat, a teljesítési igazolások folyamatát, az ütemezési feladatokat és megértettem ezek fontosságát. A projekten eltöltött idő alatt nagyon jó hangulatban és remek csapatban dolgozhattam, akikhez bátran mertem segítségért fordulni.”
Buczkó Mária gazdasági igazgató az együttműködés sikerességéről elmondta: a fiatalok lelkesedése ösztönzőleg hatott egyes teamekre, lendületet adtak a munkának. A cégen belüli vezetők újabb mentorálási lehetőséget kaptak, hiszen az ő közreműködésükkel nevelhette ki a LATEREX a munkavállalók következő generációját. Ez a program gyakorlatilag egy meghosszabbított assesment center, hiszen a hallgatók fél éven át szakmai- és személyiségtesztelési folyamaton mentek végig. Kiemelte:
A program teljesítése után valamennyi hallgató lehetőséget kap arra, hogy csatlakozzon a LATEREX csapatához munkavállalóként.
Buczkó Mária példaértékűnek és becsülendőnek tartja a diákok hozzáállását, hiszen hajlandóak voltak kilépni komfortzónájukból az egyetemi évek alatt, szabad energiáikat arra fordították, hogy további, új ismereteket szerezzenek az építőiparban.
A LATEREX Építő Zrt. elkötelezett a fiatal és tehetséges mérnökök támogatásában, így a program a jövőben is folytatódik, részletek itt elérhetőek.