Meglepő eredmény született a diákok bevonásával készült vizsgálat során.
A házifeladat-írás senkinek sem a kedvence, de vannak gyerekek, akik állítják, könnyebben megy a fejükbe a tanulnivaló, ha közben zenét hallgatnak. Sokan rutinszerűen a fejükre teszik a fülest, mikor az íróasztalhoz ülnek.
Vajon tényleg segíti a zene a tanulást? Nem lehet zavaró körülmény a tanulásban, szemben az elmélyülést lehetővé tevő csenddel? Hiszen, ha a zene az unalmasnak ítélt lecke mellett kellemesen el is szórakoztatja a gyereket, ugyanakkor el is vonhatja a tanulnivalótól a figyelmét.
A kettősség, hogy egyes gyerekeknek néma csend, míg másoknak - akár üvöltő - zene kell a tanuláshoz, a kutatók kíváncsiságát is felébresztette, akik vizsgálatot végeztek.
A Cardiff Metropolitan Egyetem alkalmazott pszichológiai kutatói, Nick Perham és Harriet Currie négy csoportra osztották a vizsgálatukban részt vevő diákokat. Az első csoport csendben tanult, a másodikkal olyan zenéket hallgattattak tanulás közben, amiket szerettek, például Katy Perry- és One Direction-számokat, a harmadik csoportnak olyan zene mellett kellett tanulnia, amiket nem szeretett, például durva heavy metál, a negyediknek pedig dalszöveg nélküli zenét játszottak, mialatt tanultak.
Miután megtanulták a kiosztott anyagot, tesztet írattak velük. Arra is megkérték a résztvevőket, hogy válaszolják meg, szerintük hogyan teljesítenek a teszten az alapján, ahogyan előtte tanulniuk kellett.
Az eredmények szerint az első csoport, vagyis akik csendben tanultak, 60%-kal jobban teljesített a teszten, mint a többiek, akik dalszöveggel is rendelkező zenéket hallgattak tanulás közben. Azok a tanulók, akik dalszöveg nélküli zenét hallgattak, míg tanultak, ugyancsak jobban teljesítettek a szöveges zenét hallgatóknál.
Az mindeközben nem nyomott sokat a latban, hogy a zene, amit hallgattattak a diákokkal, kedvükre való volt-e, vagy sem. Bármilyen számok is voltak, a zenehallgatás alapvetően rontotta a teszten elért teljesítményüket.
Érdekes, hogy maguk a tanulók is így látták a dolgot: arra a kérdésre, hogy mennyire lehetett eredményes a tanulásuk, a csendben tanulók zöme azt jósolta, sikeres tesztet fog írni. Valóban igazuk is lett, hiszen mindenkin felül teljesítettek.
Zene mellett tanulni tehát a vizsgálat szerint nem kifizetődő, hiszen a tanultak sokkal valószínűbb, hogy elillannak azok fejéből, akiknek szöveges zene vonta el a figyelmét. Ha a gyerek ragaszkodik a tanulás közbeni zenehallgatáshoz, persze nem kell rákényszeríteni, hogy kapcsolja azt ki. Ez csak ellenállást és konfliktust eredményezne. Viszont fel lehet hívni a gyerek figyelmét, hogy érdemes tennie egy próbát, milyen csendben vagy legalább szöveg nélküli zene mellett megcsinálni a leckét. Lehetséges, hogy ő maga is meglepődik majd.
forrás: femina.hu