Lantos Árpád: Hazánk a közép-európai turizmus fellegvára lehet!

Lantos Árpád: Hazánk a közép-európai turizmus fellegvára lehet!

2017.01.23. 11:10

Nagy pelyhekben szállingózott a hó Visegrádon, amikor az alábbi interjú felvételére sor került a hazai szállodaipar egyik tapasztalt hotel-igazgatójával, Lantos Árpáddal. Mialatt az interjú készült a Hotel Silvanus étterméből, szobáinak erkélyeiről és teraszáról lankadatlanul exponáltak masináikkal a szépséges kilátásra rácsodálkozó vendégek. A hatalmas családi hotel wellness részlegéből vidám zsibongás hallatszott, a hallban megépített kandalló halk duruzsolása pedig minden vendégre, így ránk is pozitívan hatott. Januárban és februárban ráadásul többször is friss hóval játszadozik errefelé a szél, így ha némi szerencse folytán, éppen akkor szakad ki az angyalkák dunnája, amikor itt töltik szabadidejüket, akkor a kedves Vendégek a tökéletes pihenésen és a panorámán kívül Holle Anyó meséjébe is belecsöppennek.

Hirdetés

Egy éve, amikor utoljára találkoztunk úgy értékelte a turizmus 2015-ös teljesítményét, hogy bátran pezsgőt bonthat a szállodaipar az eredmények láttán. Valóra váltak a megálmodott remények 2016-ban is?

Ha a 2015-ös eredmények ünneplésekor egy pezsgőt bontott ki az iparág, akkor idén kettőt bonthatunk! - mondja széles mosollyal a témában jártas szakember. Az utolsó negyedév eredményeinek kiértékelése még tart, azonban annyi már látható hogy 8%-kal bővültek a bevételek a hazai szállodaiparban az elmúlt esztendőben. Mi a Silvanusban, a hazai turizmus egyik fellegvárában, 18%-os növekedést terveztünk ezen a területen, végül 15%-os bevétel-növekedés valósult meg. Büszke vagyok az eredményeinkre és kollégáimra. Előzetes számításaink alapján az iparági növekedés dupláját is hozzátettük szállodánk teljesítményéhez.

 

Az ágazatra ható intézkedéseket és fejlesztéseket hogyan értékeli? Mi várható a turizmusban az elkövetkező tíz esztendőben?

A SZÉP Kártya bevezetését dicséretes kormányzati lépésnek tartom, - bár nem éppen tegnapi intézkedés - az ágazat tavalyi és azt megelőző eredményéhez is komolyan hozzájárult. A kártya használata munkahelyteremtő, egészségmegőrző, gazdaságélénkítő hatása sem vitatható. A kipihent, egészséges munkavállalók sokkal hatékonyabban végzik a munkájukat és SZÉP Kártya nélkül sok család nem engedhetné meg magának a pihenést. A mostani éttermi ÁFA csökkenésnek pedig hamarosan nagyon pozitív hatásai lesznek az ágazatra. Több hazai településünk is komoly ráncfelvarráson van túl, és Budapest fejlődése, szépsége mellett nem megy el közömbösen egy hazánkba látogató, de még hazai vendég sem. Alig van jobb reklám az elégedett budapesti vendégnél, aki Budapest lenyűgöző szépsége miatt, másodszor is hazánkat választja úti céljának. A második utazás alkalmával legtöbben pedig már nem csak a fővárost nézik meg, hanem vidékre is elutaznak. Megtérülő befektetés város rehabilitációba fektetni, hiszen csak meg kell nézni, mennyivel több vendégéjszakát foglalnak emiatt Budapesten, mint korábban. De azért is nagy lehetőségek előtt állunk, mert a tiszta vizek és a folyók országaként számon tartott hazánkban, nagyszerű lehetőség vízi és folyami turizmusba fektetni. A Dunát, csodás vizeinkkel együtt, ebben a tekintetben még alig használtuk ki. A magyarok és külföldiek egyaránt imádják a meleg vizet, de ezeknek a kútjainknak még mindig csak pár százalékát fordítottuk saját hasznunkra. Kormányzati tervek szerint az EuroVelo6 éppen itt Visegrádon megy keresztül. Lehet, hogy nem mindenki jön majd kerékpárral fel a hegytetőre, de azért csak lesznek páran, akik meg szeretnék tekinteni, milyen páratlan kilátás nyílik innen a Dunakanyarra. Szentendrétől Visegrádig szerintem legalább húsz akkora komplexumra lesz még igény a közeljövőben, mint a Hotel Silvanus, mert ennek a csodálatos vidéknek és iparágnak a fejlődése nem kérdés. Optimista vagyok, tele vagyunk lehetőségekkel. A természeti és kulturális örökségekben gazdag hazánk tökéletes helyszín arra, hogy a közép-európai turizmus fellegvára legyen. Ehhez a bankoktól forrásra, a vállalkozások részéről bátor, jól átgondolt döntésekre van szükség. A fenntartható fejlődéshez elengedhetetlen lenne a szállodaipart ismerő szakértőkre a pénzügyi szektor részéről, mert ők most hiányoznak. A mostani kormányzat véleményem szerint az első az elmúlt ötven évben, akik sokat tettek és tesznek az idegenforgalom hazai növekedéséért; megtérülő befektetést és komoly kitörési lehetőséget látnak a hazai turizmusban. Tapasztalataim alapján viszont a magyar bankok mintha nem ezt a hozzáállást és logikát követnék.

 

Mi a probléma a hazai bankok hitelezési gyakorlatával?

A hazai turizmus most van azon a szinten, hogy visszaszereztük a válság előtti forgalmunkat és fenntartható növekedés elé nézünk. A kiegyensúlyozott és kiszámítható növekedés miatt a pénzintézeteknek éppen most kellene előállni a korábban felvett hitelek korszerű átalakításával, nem pedig nehezíteni, esetleg megszűntetni az együttműködést. Véleményem szerint komoly lehetőség kapujában állnak a hazai bankok, hogy a szállodaipar növekedésében rejlő hatalmas lehetőségeket - a saját érdekeikkel összehangolva - támogassák az iparágat. A Silvanusban kénytelenek voltunk egy külföldi bankhoz fordulni, mert az itthoni bankok jelentős része mintha nem látná, ami mára a Napnál is világosabb; a hazai turizmusban a válságnak vége és fenntartható növekedés kezdődött el. A válságot megelőzően kis túlzással lényegében „osztogatták” a hazai pénzintézetek a hiteleket. Amióta pedig az iparág rohamtempóban fejlődik, mintha leálltak volna.

 

Lakossági viszonylatban csökkent az elmúlt években a rezsi. Van-e még lehetőség a költségek csökkentésére az iparágban?

A hazai szállodaipar nem dicsekedhet alacsony áram és gázköltségekkel. Amíg a szomszédos Ausztriában a fűtés és elektromos áram olcsóbb, mint nálunk, addig az alpesi országban egy szobát átlagosan 15-30%-kal magasabb áron adnak ki, mint itthon. A Silvanusban törmelékfával és nyári, napos hónapokban napkollektorral fűtünk. Így a fűtésünk számlája szerencsére kedvezőbb, mint sok hazai hotelben. Nálunk az egyedi panorámával és atmoszférával rendelkező hegyen sajnos nincs vezetékes gáz sem. Ha a törmelékes és napkollektoros rendszert nem csináltuk volna meg korábban,akkor a válság alatt bizony nehéz helyzetbe kerülünk, mert a propánbután árát nem tudtuk volna kifizetni. A villany pedig itthon még magasabb áron érhető el, mint például az előbb említett Ausztriában.

 

A korábban divatos kuponozásról időnként még most is lehet hallani. Mennyiben nehezíti vagy támogatja a növekedést?

2008-ban, amikor kitört a válság, akkor lett népszerű az úgynevezett diszkontáras kuponozás, különösen az erre épülő vállalkozásokon keresztül. Eredetileg a kuponok a szezonális hatások kiegyenlítésére, a kevésbé telített hétköznapok kiaknázására vagy más marketing eszközzel nem népszerűsített, kihasználatlan szolgáltatások eladására jelentettek lehetőséget. Csakhogy a válság ideje alatt elmaradt egyéb forgalmat sokan ezzel akarták visszacsalogatni az iparágba, így egy szükséges rossz gyakorlat alakult ki, ami rengeteg vállalkozást, beleértve bennünket is végül beszippantott.  Míg Ausztriában kb. 20%-kal estek vissza a szobaárak a válság alatt, addig Magyarországon 30-50%-kal. Most, hogy vége a válságnak és normális kerékvágásban zajlik az élet, a szezonális hatások és a kevésbé telített hétköznapokból fennmaradó szobákat szerintem a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségével együttesen összefogva és nem kuponos cégeken keresztül kellene a jövőben értékesítenünk.

 

Úgy tudom a vezetői példamutatást tartja az egyik legfontosabb eszköznek, amivel a munkatársait motiválhatja.

A vezető legfontosabb feladata, hogy példát mutasson. Ezért a vezetői jó példát, támogatást és vezetői jelenlétet számos más intézkedés mellett a legfontosabbak közé sorolom. A hozzáadott érték a kollégáimon múlik, így remélem akkor is kiemelkedően teljesítenek, ha én vagy közvetlen vezetőik éppen nem látják őket. Folyamatos fejlődésre és tanulásra van szükség ezen a területen nekem és vezető beosztású kollégáimnak is, hogy kiemelkedő szolgáltatást tudjunk nyújtani. Soha nem fogadom el, hogy már nincs hova fejlődni és a visegrádi Fellegvár magaslatainak meghódítása után már a Mount Everesten lennénk, mert vendégeink természetes elvárása, hogy holnap a mainál is magasabb színvonalon szolgáljuk ki őket.

 

Ha csak egy dolgot nevezhetne meg, hogy miért sikerült az iparági ágazatnál magasabb növekedést elérni a Silvanusban, akkor mit nevezne meg a sok közül?

Több oka is van, hogy kollégáimmal ilyen sikereket értünk el 2016-ban, de amíg kedvező külföldi munkavállalási feltételek miatt kevésbé tudta az ágazat megtartani a kulcsembereket, addig a mi kollégáink egy állandó, elkötelezett magot alkotnak, amiért sokat tettünk. Számos intézkedésen túl legfőképpen rendszeres napi kapcsolatot várok el magamtól is, ahol a vezető jól ismeri és megfelelően tudja motiválni a rá bízott kollégákat. Csak így teljesíthetjük azt a saját magunk által vállalt célkitűzést, hogy a vendéget úgy kell vendégül látni, mint ahogy barátainkat, testvéreinket, szeretteinket hívjuk meg otthonunkba, hogy máskor is szívesen visszajöjjenek hozzánk.  Amennyiben az ágazatban résztvevő munkatársaimmal együtt betartjuk ezt a fontos alapelvet, akkor hazánkba egyre több vendég fog érkezni, illetve visszatérni. Ha ehhez párosulnak helyi vagy országos fejlesztések, szakértő hitelezők, innovatív megoldások, rendszeres programok, akkor hazánk, - bár nincs tengerünk és hatalmas hegyeink - mégis hamarosan a közép-európai turizmus fellegvára lesz.

 

Lantos Árpád - akinek szakmai pályafutása portás tanulóként az Astoriából indult, majd a Hiltonon keresztül a hazai vendéglátás egyik csúcsának számító Silvanusban állapodott meg - végigjárt minden lehetséges ranglétrát. Ma az ő családjának tulajdonában áll hazánk vidéki szállodáinak legismertebbje a Hotel Silvanus. Elmondása szerint mind a mai napig tanulja a mesterséget, miközben az egyik legtapasztaltabb szakember az országban. Szerinte minden vendég megérdemli a személyzettől azt a kedvességet, mint Plácido Domingo, Luciano Pavarotti, Hans-Dietrich Genscher, George Bush, Ronald Reagan, vagy Jimmy Carter, akiknek nem mindennapi kiszolgálása és elégedettsége egy-egy alkalommal éppen rajta is múlt. Érdemes tehát odafigyelni szavaira!

 

Foglaljon Ön is garantáltan a legjobb áron: www.hotelsilvanus.hu

 

Szerző: 2PE

Lantos ÁrpádHotel Silvanusvisegrad

Hirdetés